Geweldig in de sneeuw - Reisverslag uit Salla, Finland van Kees Methorst - WaarBenJij.nu Geweldig in de sneeuw - Reisverslag uit Salla, Finland van Kees Methorst - WaarBenJij.nu

Geweldig in de sneeuw

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 Januari 2014 | Finland, Salla

Hallo allemaal,

Hierbij even snel een berichtje vanuit Finland.
Het is hier echt super, we hebben al veel leuke dingen gedaan en er komen er nog veel meer.
De heenreis naar Finland verliep voorspoedig, directe vlucht van Amsterdam naar Kuusamo. Van daaruit werden we met een bus naar onze hutjes gereden. Onze blokhutjes liggen ongeveer 10.km vanaf het plaatsje Salla. De eerste dag kregen we gelijk een goede thermo-overall, leren wanten en thermo-snowboots te leen. Deze heb je hier soms echt nodig. De temperatuur daald soms onder de 20 graden onder nul. Als je dan stil op een slee op sneeuwscooter zit ben je blij dat je die spullen hebt. Op maandag zijn we met de sleede honden op pad geweest, was erg gaaf, die beesten blijven maar rennen. Onderweg een soepje gekookt op een kampvuur, de honden konden toen gelijk ook een beetje rusten. De slee was erg slecht te sturen, soms ging er eentje op zijn kant, gelukkig was dat nooit ernstig, want de honden waren zo ervaren dat ze dan wel stopten.
Gisteren met sneeuwschoenen aan de wandel geweest, erg gaaf, door de Finse bossen. er ligt nu meer dan een meter sneeuw, op het moment dat je een sneeuwschoen uittrekt, zak je er tot je bovenbenen in. Vandaag zijn we met cross country ski's op pad geweest. Weer door de bossen, en weer veel andere dingen gezien. Onderweg nog wezen ijsvissen, eerst een gat geboort door het ijs en toen.... hengelen maar. En waarempel, ik had nog een vis gevangen ook. :-) Toen weer een lekkere lunch gekookt op een houtvuurtje. (de vis niet trouwens, deze hebben we terug gezet)
Owwww, gisteravond hebben we trouwens het noorderlicht gezien :-) Ik lag net te slapen, toen rond een uur of twaalf Linda (zit bij mij in de groep) op de deur van mijn hut stond te bonken.... ´Kees, het noorderlicht is er´..... ´Ik kom eraan´!!!!! antwoorde ik, en zoef.... snel aankleden en naar buiten. Overal verder op de deuren gebonkt, voor zover ze nog niet wakker waren, want dit wil iedereen natuurlijk wel zien, het was heel mooi, groene slierten door de lucht, helaas duurde het niet zo lang, ongeveer 10 minuten. Hopelijk krijgen we het nog vaker te zien.... i hope so, de weersvoorspellingen voor het einde van de week zijn gunstig :-)
Nou, ik ga er snel weer van tussen..... morgen gaan we met rendieren op stap.... of sneeuwscooters, dat weet ik niet precies.
Onze groep is erg leuk trouwens, we hebben erg veel lol.... :-)
Owww, sorry, de fotos bij dit verhaaltje houden jullie nog even tegoed, want ik kan hier geen fotos uploaden op de enige pc. van het complex ;-)

Hey, groetjes, nu ga ik echt.
Tot later.
Kees.

• 30 Januari 2014 - 10:00

Anneke:

Een mooi verhaal ,jij vermaak je eigen wel.
    veel plezier nog het is zo weer om.

Anneke

• 30 Januari 2014 - 11:05